Köpvillkor

VÄLKOMNA TILL VÅR WEBBSHOP – SÅ HÄR GÅR DET TILL

Ni gör er beställning direkt i vår webbshop. Tänk på att order över 800 kg kräver speciell avlastning. Ni är vid order över 800 kg som kund tvungen att ha lastare eller dylikt på plats vid lossning av godset. Räkna med att granitkeramik med tjocklek på 2 cm väger 60 kg/kvm. Granitkeramik med tjocklek på 1 cm väger 30 kg/kvm.

Ni kan även maila in er beställning på showroom@gnistorochljus.se


Vi beställer er order när betalningen är registrerad på vårt konto.

ALLMÄNNA VILLKOR KÖP I WEBBSHOP

Tillämpning och Konsumentskydd
De här Allmänna villkoren (”Villkoren”) är tillämpliga på det köpeavtal som du som konsument sluter med Gnistor och Ljus KB, organisationsnummer 969734-8911, nedan kallat ”Gnistor & Ljus”. För att ta tillvara dina intressen som kund tillämpas bestämmelserna i Konsumentköplagen (SFS 1990:932), Distans- och hemförsäljningslagen (SFS 2005:59) samt Personuppgiftslagen (SFS 1998:204) på samtliga köp på www.gnistorochljus.se.

Priser och avgifter
De priser som anges på www.gnistorochljus.se är inklusive mervärdesskatt (moms). I varukorgen ser du totalpris inklusive pallavgifter och emballage. Du betalar därutöver leveranskostnad från vårt lager i Svedala till din angivna adress (inom Skandinavien).

Upprättande av avtal om köp
Gnistor & Ljus varor beställs på www.gnistorochljus.se eller via showroom@gnistorochljus.se. Avtal om köp upprättas då din beställning har bekräftats av Gnistor & Ljus via e-post till den e-postadress som du angivit vid beställningen. Genom beställningen accepterar du våra leveransvillkor och beskrivningar av varans egenskaper och kvalitet. För avtal med leveransadress utanför Skandinavien gäller särskilda villkor. Kontakta oss så hjälper vi gärna till.

Leverans
Vi levererar över hela Sverige med DHL.
Med hemleverans avses vanligen leverans till adressens första port eller tomtgräns.
Avisering vid hemleverans sker per telefon/SMS.
Normal leveranstid för lagervaror är 3–5 arbetsdagar från det att Gnistor & Ljus har bekräftat din beställning via e-post. Om produkten ingår i beställningssortimentet återkommer vi med leveransdatum.
Om en försändelse mot förmodan blir försenad kommer du att kontaktas av kundtjänst.

Beställ din vara i god tid
Det är viktigt att du som kund beställer din vara i god tid samt att ni bokar hantverkare först efter att ni mottagit godset samt inspekterat att ni fått rätt vara. Gnistor & Ljus kompenserar inte för extra merkostnader om hantverkare bokats innan leveransen levererats hos er. Vi rekommenderar alltid att beställa i god tid i förväg, då oväntade förseningar ibland kan förekomma.

1. Beställ din vara.
2. Inspektera att du fått rätt vara, mängd och att inga skador uppkommit under transporten.
3. Nu kan du boka din hantverkare.

Om ni vill ha hjälp kan vi boka in en av våra hantverkare.

Outlösta försändelser
Försändelser som inte har tagits emot inom fjorton (14) dagar återsänds till Gnistor & Ljus. Om detta sker debiteras du en avgift på 1000 kr (SEK) för kostnader hänförliga till Gnistor & Ljus administration, frakt, returfrakt och hantering. Outlösta försändelser omfattas inte av ångerrätten.

Adressändring
Fraktbolaget tar oftast ut en avgift för att adressändra under pågående transport. Se därför till att lägga in rätt leveransadress vid din order för att undvika efterfakturering från transportbolaget.

Ångerrätt
Du som konsument har alltid fjorton (14) dagars ångerrätt enligt Distans- och hemförsäljningslagen. Vill du under denna tid returnera din vara för byte eller återköp ska du kontakta kundtjänst 040-6005900 så skickar vi en returetikett, alternativt skicka varan till Gnistor & Ljus, Företagsgatan 9, 233 51 Svedala. Ångerrätten gäller under förutsättning att varan hålls i väsentligen oförändrat skick. Ångerrätt gäller ej vid bruten förpackning samt för specialbeställda produkter (markerade med * i webbshopen). Vid ångrat köp betalar du som kund både för frakten till dig samt returen. Gnistor & Ljus tar även ut en hanteringsavgift på 20% av köpesumman som dras från det utbetalade beloppet. Överskjutande belopp betalas inom 30 dagar från godkänd retur ut till angivet konto.

Beställningsvaror (som ej är lagervaror hos Gnistor & Ljus) tas EJ i retur.

Vi tar endast retur av hela ordern av en produkt. Överbeställda varor tas EJ i retur.
Detta då vi säljer handgjorda produkter och vill hålla ihop partier. Antingen godkänner man hela leveransen och behåller den eller så returnerar man hela leveransen. Ingen sortering är tillåten då vi på Gnistor & Ljus redan kontrollerat att de levererade varorna håller sig inom standarden.

Reklamation & Undersökningsplikt
När du handlar produkter hos Gnistor & Ljus och i webbshopen är det viktigt att du undersöker era varor. Kontrollera materialets mängd, nyansskillnader och eventuella skador. Samtliga transportskador eller defekter skall reklameras och om varan ej överensstämmer med era förväntningar skall ni informera oss inom 7 dagar från mottagandet. Du har som kund skyldighet att kontrollera varan inom 7 dagar från mottagandet så att det fyller era förväntningar avseende färg och form samt inte har synliga defekter. Vänta inte med att gå igenom varan tills montering skall ske då det är lättare för oss att byta ut eventuellt skadade eller felfärgade plattor när vi fortfarande har kvar ur just ditt parti.

Reklamation efter montering godtas ej
Om en vara avviker från vad som följer av avtalet mellan dig och Gnistor & Ljus eller på annat sätt inte motsvarar den beskrivning av varan som Gnistor & Ljus har givit, kan varan returneras. Endast ursprungliga fel omfattas av reklamationsrätten, reklamationsrätten omfattar t ex inte fel orsakade av normalt slitage. Reklamation till Gnistor & Ljus ska göras inom skälig tid, dock senast inom två månader. Vid reklamation kontakta kundtjänst (040-6005900 eller showroom@gnistorochljus.se) så skickar vi en returfraktsedel, alternativt skicka varan till Gnistor & Ljus. Vi ersätter kostnaden för returfrakt vid godkänd reklamation.

Retur
Vid retur står du för risken, därför är det viktigt att varan inte kan komma till skada under transporten. Varan ska vara oanvänd och skickas tillbaka i oskadad originalförpackning, samtliga etiketter ska sitta kvar och manualer ska skickas med. Det är viktigt att ytteremballage används och att tejp eller annat material inte klistras på originalförpackningen.

Alla returer skall ske på godkänd EU-pall, hel eller halv. Godset skall vara väl fäst vid pallen.

Returer kan inte skickas mot Postförskott/Efterkrav. Efter mottagen och godkänd retur kommer återbetalning att ske inom trettio (30) dagar från det att Gnistor & Ljus tog emot returen. Återbetalning sker endast genom insättning till bankkonto, ej kontant.

Transportskador
Gnistor & Ljus ansvarar för varor som skadas eller kommer bort under leverans till dig. Reklamation av transportskador ska göras direkt till DHL vid leveransen. Vid mottagande av försändelsen är det därför viktigt att kontrollera att godset inte är transportskadat.

Betalning
Gnistor & Ljus erbjuder två olika betalningsalternativ: kortbetalning och fakturabetalning.
All betalning skall ske före leverans.

Faktura
För att betala via faktura måste vi få er beställning via mail på showroom@gnistorochljus.se. Faktura skickas via post. Betalning mot faktura ska ske inom tio (10) dagar från fakturadatum. Beställning alternativt lagerleverans sker direkt när fakturan är betald.

Force Majeure
I händelse av omständigheter som står utanför Gnistor & Ljus skäliga kontroll, exempelvis vid ändrad lagstiftning, myndighetsåtgärder, strejk, blockad, sabotage, krig, terrorism, brand, översvämning, naturkatastrof eller liknande händelser ska Gnistor & Ljus förpliktelse att fullgöra köpeavtalet skjutas upp så länge omständigheten råder. Om sådan försening överstiger 2 månader har såväl du som Gnistor & Ljus rätt att häva avtalet med omedelbar verkan utan någon skyldighet att betala skadestånd.

Produktinformation
Vid eventuella felaktigheter i lagerstatus förbehåller sig Gnistor & Ljus att korrigera detta i efterhand. Om varan utgått eller av annan anledning inte finns tillgänglig är Gnistor & Ljus inte skyldiga att tillhandahålla varan men kan föreslå en alternativ vara. All bildinformation ska ses som illustrationer och kan inte garanteras återge varans exakta utseende och beskaffenhet.

Övrigt
Vi följer Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer och svensk lag vid en eventuell tvist.
För frågor kring innebörden av dessa Villkor eller tillvägagångssätt vid ångerrätt, reklamationer, transportskador eller annat, ta kontakt med Gnistor & Ljus kundtjänst.

Gnistor & Ljus
orgnummer: 969734-8911
showroom@gnistorochljus.se

Telefon 040-6005900